Вівторок, 29.11.2022, 06:09
Житомирський державний будинок художньої та технічної творчості
Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 11
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Музей закладу освіти – центр навчально-виховної та краєзнавчої роботи

     Музей при закладі освіти – один із важливих засобів удосконалення процесу комплексного виховання учнів, розширення їх кругозору, розвитку пізнавальних інтересів та здібностей. Він допомагає встановленню міжпредметних зв'язків між навчальною і позакласною роботою. Як стверджує   К.Ф. Строєв, здійснення краєзнавчого принципу в навчально-виховній роботі можливе лише за умови систематичного нагромадження в закладі місцевого пошуково-краєзнавчого матеріалу. Цей матеріал поступово збирають у краєзнавчому куточку, який з часом може перерости в краєзнавчий музей.

     Музей не повинен бути просто зібранням матеріалів, мертвою виставкою фотографій і документів. Це жива, дійова сила. Його також не слід прирівнювати до предметних кабінетів, які є навчальними підрозділами училищ (ліцеїв) укомплектованими чітко визначеним набором посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями. Разом з тим музей закладу освіти і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.

 

Види музеїв

     У «Положенні про шкільний музей» зазначено, що за своїм профілем музей може бути історичним, меморіальним, краєзнавчим, художнім, природничо-історичним й технічним;  комплексним, тобто вести роботу з різних напрямків, і вузько профільним  (наприклад, археологічним).

     Краєзнавчий музей. Краєзнавчі шкільні музеї належать до комплексних, тобто охоплюють різні напрямки. Збираючи, вивчаючи, систематизуючи і пропагуючи регіональні пам'ятки історії, природні та мистецькі колекції, краєзнавчі музеї реалізують міжпредметні зв'язки в навчально-виховному процесі. Експозиція краєзнавчого музею складається з таких розділів:

1) природа краю (обов'язковий розділ);

2) історія (села, школи, краю);

3) культура краю (мистецтво, література).

     Історичний музей.  Фонди комплектуються історичними пам'ятками, які висвітлюють визначні сторінки історії. Серед цих музеїв розрізняють військово-історичні, історії села, історії школи.

     Музей бойової слави.

Основу фонду таких музеїв становлять історичні пам'ятки, меморіальні речі. Нерідко музеї цього профілю переростають в історичні, історико-краєзнавчі.  Значну цінність мають матеріали листування, військове спорядження, нагороди тощо.

     Меморіальний музей. Як правило, такі музеї присвячені визначним особам: державним діячам, полководцям, ученим, митцям. У меморіальних музеях експонуються переважно оригінальні меморіальні речі, проте можна зустріти і їх  копії, муляжі.

     Літературний музей.  Тематична структура музеїв літературного профілю передбачає комплектування матеріалів, пов'язаних з життям, літературою і громадсько-політичною діяльністю письменника, його творчою лабораторією, написанням окремих творів, їх оцінкою, вшануванням пам'яті письменника.

     Літературно-меморіальний музей.

     Основу фондів літературно-меморіальних музеїв складають комплекси речей, безпосередньо пов'язаних з життям та діяльністю письменника (предмети домашнього вжитку, інтер’єру  квартири, документи, книжки з особистої бібліотеки, твори образотворчого мистецтва, фотографії, рукописи, першовидання творів тощо).

     Мистецький музей - музеї співаків, композиторів, музикантів.

     Художній музей. Музеї, де зібрані оригінальні твори мистецтва.

     Музей архітектури. У музеях цього профілю збирають макети громадських, побутових, культових будов різних часів і народів, виготовлені учнями з дерева, глини, картону, фотографії пам'яток архітектури, плани міст, зразки цегли та будівельних матеріалів, архітектурні деталі – матеріали археологічних розкопок.

     Археологічний музей.

     Знахідки вивчаються і експонуються у музеї.

     Етнографічний музей.  Загальна риса експозицій музеїв цього профілю – це велика кількість побутових речей, інтер'єр української селянської хати, велике зібрання народного одягу, різноманітність вишивок.  Велику роботу учні проводять у пошукових експедиціях, зустрічаються зі старожилами, записують народні пісні, легенди, вивчають побут жителів рідного краю.

 

Створення музеїв

 Першим етапом на шляху створення музею є комплектування його фондів, які діляться на основні та допоміжні.

     Основний фонд музею  складається з оригінальних пам'яток історії, природи, є першоджерелом наших знань про ті чи інші процеси, явища, події: речові пам'ятки – знаряддя праці, предмети побуту, ботанічні, геологічні матеріали: письмові пам'ятки – книги, газети, документи, твори образотворчого мистецтва і т.п.

     Допоміжний фонд – складається з матеріалів, що створюються в процесі організації музею для більш повного розкриття тієї чи іншої теми, для пояснення оригінальних пам'яток.

     Це можуть бути карти, діаграми, макети, моделі і т.п.

     Форми збору основного фонду різні: організація туристсько-краєзнавчої експедиції, туристських походів визначними місцями, пошукова робота юних краєзнавців, налагодження контактів з місцевим населенням, установами, підприємствами.

     Матеріал, який надходить у фонд музею, необхідно обліковувати і бережно зберігати. Все зібране для музею заноситься в інвентарну книгу музею з пронумерованими сторінками, скріпленою печаткою і підписом директора школи.

     Ведення інвентарної книги – дуже важлива і відповідальна робота в справі обліку пам'яток.

     Наступний етап на шляху створення музею – це організація експозиції. Експозиція – це цілеспрямована демонстрація музейних предметів, яка дає наочно-образне уявлення про основні події, явища і факти і ґрунтується на чітких наукових і художніх принципах. Це предметно-документований художній образ відображуваної епохи, періоду або окремої події чи явища.     Основними видами музейних предметів є:

- речові пам’ятки, які представляють собою реліквійний та меморіальний матеріал;

- документальні пам’ятки;

- пам’ятки образотворчого мистецтва.

 

Документація музею:

-          інвентарна книга;

-          акт обстеження музею;

-          книга обліку екскурсій, навчальних занять, масових заходів;

-          акти прийому і видачі експонатів;

-          плани роботи;

-          книга відгуків про музей.

 

Інвентарна книга

№ п/п

Дата запису

Час, джерело, спосіб надходження, супроводжуючі документи, № акта

Назва і короткий опис речі (автор, назва, дата, місце походження, написи, підписи)

Кількість предметів

Матеріал і техніка

Розмір, вага для дорогоцінних металів, каміння

Стан речі (з підписом особи, яка проводила опис)

Вартість (при купівлі), акт закупочної комісії

В який відділ або збірку надійшов

№ наукового інвентарю

Примітка. Місце знаходження предмета

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

Книга обліку виставок

№ п/п

Назва виставки

Організація, де експонувалася виставка

Час експонування

Кількість відвідувачів

Відповідальний за виставку

1

2

3

4

5

6

 

Книга обліку відвідувачів та екскурсій

№ п/п

Дата

Тема екскурсій

Організація, що замовила екскурсію

Кількість відвідувачів

Початок екскурсій

Тривалість екскурсій

Прізвище екскурсовода

Підпис

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 



Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Листопад 2022  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
Архів записів
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook
  • ЖДБХТТ© Site by Vlad Voytovich© 2022©
    Конструктор сайтів - uCoz